Spel man inte tänkt spela (men gör det ändå).

I detta fallet: "Too Human". Köpte det för att byta in det så man får ett nytt spel massa billigare. MEN kort efter jag köpte det så lade Gamestop till det på sin exkluderingslista. Humbug! Köpte också "Warhammer: Battle March". (kollade precis Gamespot och båda spelen har fått 5.5 i betyg!) Nåväl, "Too Human" ska jag snacka om nu iaf! Satte mig med det igår för att jag inte hade något bättre för mig, var sjukt uttråkad och kunde inte bestämma mig för film eller om jag skulle spela om något spel när jag ser att "Too Human" ligger oöppnat i en hög och beslutar mig för att kolla hur det är. Jag gillar Silicon Knights tidigare mästerverk "Eternal Darkness: Sanity's Requiem"... vilket jag inte tänker snöa in i och hylla nu!

"Too Human" handlar om cybernetiska asagudar i ett hyperteknologiskt Asgard och att man som Balder skall hindra Loke och hans robotarmé från att skapa Ragnarök. Konceptet och designen är helt okej i min mening och musiken är faktiskt ganska bra, men det är alltför många element i spelet som drar ner det. Främst av dessa är kontrollerna, vilka är väldigt klumpiga och oprecisa. Man attackerar i närstrid med höger styrspak och för att skjuta sina pistoler/automatgevär/plasmakanon så använder man LT och RT på Xbox-kontrollen. Närstridsattackerna är särskilt klumpiga och alltför ofta gör de inte som man vill och avståndsattackerna är oprecisa samt icke tillfredställande. Även om avståndsattackerna är bland det kraftigare man kan göra (speciellt med kanonen) så känner man inte riktigt att fienderna tar något större skada förutom den gröna gloria som minskar alltefter de tar skada. Därefter så byter vapnet sikte till nästa fiende-gloria. D'oh. Nivåerna är också oändligt långa och Balder går ganska långsamt (dessutom går han som om han har en ananas i röven) genom de gigantiska områdena. Just det ja, det stormar ständigt fiender mot en också. Nivåerna känns som om de skulle kunnat kortats ner lite.

Inte nog med att attackerna är sega och att man ständigt måste slåss mot en halv miljard robot-troll (varav hälften skjuter mot en utan uppehåll), utan man dör också ganska enkelt om man skulle finna sig bland dessa... och varje gång man dör kommer en valkyria ner från himlen och lyfter upp en för att sedan låta en respawna. Denna sekvens är drygt 30 sekunder lång och känns som om man lika gärna kunde se Balders familj sörja vid begravningen med. Ens allierade och fiender slåss dock medan detta händer, vilket innebär att det kommer vara några få cyborg-älvor mindre att slåss mot. Men när man på ett litet utrymme möter drygt sjutton större kommuners samtliga invånare som blivit tekno-vättar så händer det lätt att man dör och man tröttnar mycket snabbt på denna 30 sekunders dödsmässa.

"Too Human" skulle kunnat varit så mycket mer, men dessvärre så är det väldigt halvfärdigt och tempofattigt. Att slåss känns mer som en börda än ett nöje och spelet känns faktiskt lite koreanskt i den aspekten. Vissa punkter, som att utrustningssystemet är ganska najs och att man crafta egna delar om man hittar blueprints för dem känns ganska fräsch. Vanligt i MMORPGn, men ganska ovanligt i konsol-rollspel. Dessvärre så väger detta (samt designen och musiken) upp det dåliga i spelet och jag tror jag måste hålla med om att betyget 5.5 är ganska motiverat. Jag kommer däremot fortfarande spela igenom det, är redan åtta timmar inne i det nu. Hoppas det är slut snart.

Kommentarer
Postat av: basse

Så går det när man tänker att man ska köpa ett spel bara för att byta inte det. då skulle man köpt ett spel som åtminstone verkar rätt så bra. hur mycket billigare skulle det bli egentligen? hur är gamestop där borta? ok? eller är det som i Göteborg där dom har 90% skitspel? känns åtminstone som det.

2010-03-18 @ 19:12:44
Postat av: CptMonstruoso

Fast Too Human var ett av de få som inte var med på exkluderingslistan och kostade 99 kr på webhallen. Och jag tänkte ändå ge det en chans, det har ju potential till att vara bra iaf. Gamestop här är väl som alla andra, det är ju inte precis som om det kommer olika spel till olika platser.

2010-03-18 @ 19:55:39
URL: http://cptmonstruoso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0