Snutar!


Aight. Jag såg nyligen ett avsnitt av Cops som faktiskt berörde snarare än underhöll mig. För mig har Cops tidigare varit en sorts lättsmält banal underhållning där typiska amerikanska snutar med crew cuts haffar samma pundare de haffar var och varannan dag eller kanske ibland, om man har tur, lurar till sig torskar. Men dagens avsnitt var annorlunda. Det första som höjde programmets värde var när de skulle få ner en liten brunbjörn som klättrat upp i ett palmträd mitt i ett bostadsområde. Det är ju inget som sker var dag, direkt. Men det som riktigt greppade mig var att de ryckte ut till ett ställe där det varit en skottlossning och tre var skadade. Ett barn hade blivit skjutet. Man fick se en polisman (som hade crew cut, givetvis) omsorgsfullt bära det 4-5-åriga flickan så snabbt han kunde. Han hade ett sammanbitet ansikte för att hålla masken och det gjorde han väl, men man kunde känna vad hans klump i halsen genom att se in i hans ögon. Barnet han bar på var helt blodigt, det hade fått ett skott i sig på sidan av kroppen. När en ambulans hade kommit och barnet tagits hand om så pratade poliserna med varandra och delade information. Stämningen där var oerhört tryckt. En polisman sa "So this is what we've come to?" och för en gångs skulle kunde man faktiskt känna sig nära poliserna i programmet. Detta avsnitt har ändrat min syn på Cops.

Sedan kunde jag också känna med kameramannen. Som medieproduktionsstudent så kan jag ana att han hela tiden gick runt och tänkte "Fy fan vad bra TV det här blir" om och om igen. Och ja, det var bra TV. Cops var bra TV. Skönt med lite omväxling.

Kommentarer
Postat av: basse

Att det skulle va bra tv, när det händer nåt helt annat på det här sättet, är väl inte så svårt att lista ut. visserligen varierar sånt från person till person. Så medieproduktionsstudent behöver man ju knappast vara.

2010-07-05 @ 20:29:14
Postat av: CptMonstruoso

Självfallet så behöver man inte plugga medieproduktion för att förstå sånt. Du behöver inte vara så nedlåtande. Jag menade att jag kände med kameramannen. Det måste kännas kluvet att känna att det blir bra TV medan det faktiskt är sådana hemska saker man måste filma. Men hey, sån är dokumentärbranschen.

2010-07-05 @ 20:39:51
URL: http://cptmonstruoso.blogg.se/
Postat av: Miss Tilly

bra tv är det då inte. underhållande? HELL YEAH!

2010-07-05 @ 21:24:24
URL: http://mstilly.blogg.se/
Postat av: CptMonstruoso

@Miss Tilly

Nä. Det brukar ju inte vara bra TV, men just det avsnittet förvånade mig då det faktiskt var bra TV. :)

2010-07-05 @ 23:06:20
URL: http://cptmonstruoso.blogg.se/
Postat av: basse

hmm, det blev nog lite för nedlåtande som så, det beror väl helt enkelt på hur man tolkar det hela.

2010-07-06 @ 18:38:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0